Amningsnapp

Camilla undrade vad snäckor för brösten är för något så jag skriver ett litet inlägg om det. Amningssnäckor, amningsnapp eller bröstvårtsskydd (same, same...) är små silikonskydd som ska skydda bröstvårtan och ta bort smärta om man har problem med såriga bröstvårtor.

image161
hade jag vetat om att de fanns förra gången jag skulle amma hade det kanske besparat mig en hel del ångest och smärta. Men amningsnapp är inget som rekommenderas av vården, amningshjälpen eller andra amningsfascister. Efter lite googlande på ordet verkar det iallafall som om många nyblivna mammor blivit hjälpta av den lilla plastbiten så det kan ju vara värt att testa.

När jag fick första barnet var amningen riktigt jobbig, så jobbig att jag faktiskt funderat på att välja bort det från början men jag ska iallafall göra ett försök den här gången också.

Jag satt med såriga bröstvårtor och grät så tårarna sprutade, varje amningstillfälle gav mig ångest och bara tanken på att lillskruttan snart skulle vilja äta igen fick mig att må psykiskt dåligt samtidigt som jag kände mig som världens sämsta mamma som inte ville amma mitt eget barn.

Det slutade med mjölkstockningar och en infektion som ledde till att jag var tvungen att åka till akuten för att dra ut några deciliter var ur mina stackars inflammerade tuttar. Ingen hit alltså...

men, men bättre lycka nästa gång kanske?

Kommentarer
Postat av: Jenny - Smultronsaft.se

Åh vad smart! Har hela tiden undrat vad det är för något när jag plöjt igenom nätet på allt som skall inhandlas tills vår lilla dotter föds.

2008-05-15 @ 11:42:53
URL: http://www.smultronsaft.se
Postat av: En Mölnbobos Liv

Jag fick sån på Neo när vi bodde där med vår son, jag hade inte såriga bröstvårtor men de trodde det kunde hjälpa honom att klara av amningen. De var dock ursvåra för mig så vi skippade dem till slut.

2008-05-15 @ 14:04:21
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/
Postat av: Johanna

Ah, I see. Det som jag har hört som kritik är väl att suggreppet kan bli lite annorlunda och därför ska man inte börja med det direkt, men behöver man och börjar få såriga bröstvårtor så är åtminstone jag totalt FÖR att prova med amningsnapp! Lycka till med amningen den här gången, hoppas du slipper använda den! :)

2008-05-15 @ 19:17:18
URL: http://maersta.blogg.se
Postat av: Cissi

Hej, Måste flika in... De är jättebra, lyssna inte på alla som säger annorlunda. Fick av barnmorskan redan på BB för att min son inte fick tillräckligt stort tag om bröstet, och med de fungerade det toppen. Både för honom och för mig, som slapp sår och smärta på köpet. Efter några veckor slutade vi, och det funkade toppen det med. Han ammar glatt än idag, 7 mån senare, och har inget dåligt grepp eller teknik. Så, try them, och lycka till med bebisen!

2008-05-18 @ 22:39:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0